076-007 10 60 anna@lillysdelight.se

När någon av er har ”popped the question” och ni har bestämt er för att gifta er, då börjar den roliga och ibland lite kaotiska resan mot bröllopsdagen. Den dagen som kanske är den mest fantastiska hittills i era liv. Den dagen som ni har drömt om sen ni var små. Då har ni säkert massor av tankar på var, när, hur denna magiska dag ska äga rum. Ni är inte ensamma. Den kanske enskilt viktigaste frågan att besluta om är var bröllopsfesten ska äga rum. En fest ni aldrig kommer glömma. Inte heller kommer ni glömma var ni var. Tänk då om ni i efterhand känner att ni valt fel ställe?

Bröllopskoordinator bildarkiv - bild10

Ett bröllop kan se ut på så många olika sätt. Kanske har ni en kyrka eller vigselplats ni vill ha. Kanske en plats som betyder mycket för någon av er. Då ska ju själva festen inte vara så långt därifrån. Eller så har ni flyttat till en ny stad och inte känner till de absolut bästa ställena som finns. Då kan det vara bra att ta hjälp. Många av mina kunder vill ha hjälp med att hitta den perfekta platsen för deras stora dag. Det finns en bild i huvudet på hur det ska se ut, lokalen, omgivningarna, transportförbindelser med mera. Kanske vill ni vara nära vatten. Eller ha en magisk utsikt högt upp. Kanske en klippa i skärgården. Eller nära där ni bor. Valen är många och det är inte så lätt att hitta det perfekta stället.

Här kommer några tips på hur ni kan tänka för att hitta rätt. Låt det ta tid. Och behöver ni hjälp, ta hjälp. Det lönar sig i längden.

Bröllopskoordinator bildarkiv - bild10
  1. Försök sätta en rimlig budget. Utan en budget blir det väldigt svårt att komma framåt i planeringen. En lokal kan kosta så olika, så bestäm er från början hur mycket själva lokalen får kosta. Ibland så ingår lokal när man bokar tex en konferensgård eller en restaurang där de tar ut en kuvertavgift. Annars brukar lokalhyran tillkomma. Budgeten ska sedan innehålla alla delar av bröllopet men det är bra att börja med lokal/venue så ni har rätt förutsättningar för just er fest.
  2. Hur vill ni att er fest ska vara utformad? Vill ni vara utomhus, inomhus, både och. Tänk er in i att ni är mitt i er fest. Hur ser det ut? Gör en moodboard med färger, blommor, dukningar, dekorationer. Då får ni fram känslan ni vill ha.

3. När känslan och ”den röda tråden” är satt, då går ni vidare med att hitta temat för er bröllopsfest. Ett tema kan vara romantiskt, bohemiskt, lantligt, ståtligt…. Välj er stil.

4. När ni har satt de tre första stegen så har ni kommit en bra bit på vägen. Nu börjar ni leta på nätet, hos vänner, familj och släktingar. Vad finns det för ställen i er närhet? Om ni vill vara på hemmaplan. Vill ni däremot gifta er och ha er fest på annan ort eller i ett annat land är det viktigt att vara ute i mycket god tid. Det kan verkligen löna sig att ta hjälp av en bröllopskoordinator som hittar ett antal förslag till er.

5. Välj ut ett antal lokaler som ni vill besöka. Innan ni gör det, ta kontakt med stället, be att få se bilder, ritningar, dukningar och priser. Gör en första gallring. Sen ger ni er ut och gör en så kallad site inspection. Viktigt att tänka på då är att lokalen är anpassad för det antal gäster ni tänker er. Tänk in utrymmen som garderob och toaletter som lätt kan bli en trång sektor under bröllopet. Ni behöver kanske ett eget rum som ni kan ha att gå undan i, byta om i och ha era tillhörigheter i. Ni får säkert en del bröllopspresenter, och då kan dessa förvaras i ett rum som bara är ert.

Bröllopskoordinator bildarkiv - bild10

6. Nu börjar det närma sig beslut om lokal och datum. Mycket av arbetet inför ert bröllop lugnar ner sig när själva lokalen och platsen är bestämd. Det kommer ge er ett lugn inför kommande planering. Välj ut två-tre ställen som ni jämför. Gör en plus-och minuslista för varje ställe (om ni vill och orkar) för då får ni svart på vitt vilket ställe ni båda föredrar. Är det så att ni inte alls kan ta beslut om det, ta hjälp av familjen eller nära vänner som kan vara ärliga mot er. 

7. Signa upp med er lokal. Skriv ett avtal (stället har säkert en mall) där det tydligt framgår datum, tider, vad som ingår, vad som INTE ingår, priser inklusive moms (så är det alltid mot privatpersoner), ljudnivå, när det måste vara tyst, ingår städning, får ni ta med egen alkohol, finns ljudanläggning för musik och toastmaster, finns ljusanläggning eller måste ni komplettera med eget extra ljus, tex för dans och bar. Det är många delar att hålla reda på, så var lite extra noga med avtalet. Där finns det också möjlighet att ta hjälp av en bröllopskoordinator som är van att läsa och skriva den här typen av avtal.

Nu har ni er lokal, er plats där er magiska dag ska ge er minnen för livet! Nu börjar resten av planeringen och den är väldigt rolig. Och ibland jobbig. Men mest rolig. Lycka till!